Jeśli już wiesz jaki sposób jazdy Ci pasuje, pora zawęzić wybór. Najbardziej powszechne rowery, na szlaki i cross country, dostępne są jako full suspension, a więc z zawieszeniem z przodu i z tyłu, jak również hardtail, czyli bez zawieszenia z tyłu.
Rowery full suspension |
Rowery hardtail |
Tego typu rowery mają zawieszenie z przodu i z tyłu Dzięki temu są wygodniejsze i łatwiej zachować nad nimi kontrolę w trudnym terenie. Zawieszenie z tyłu dba o kontakt koła tylnego z podłożem, co poprawia prowadzenie. Jednak damper, czyli amortyzator tylny, a także dodatkowe elementy osprzętu czynią taki rower cięższym. Dodatkowy ruch zawieszenia często ogranicza wydajność pedałowania, szczególnie podczas sprintów i na równych podjazdach. Ponadto, więcej ruchomych części to więcej elementów do konserwacji. | Tego typu rowery mają zazwyczaj zawieszenie tylko z przodu, nie z tyłu. Dzięki temu są lżejsze i łatwiejsze w konserwacji. Są zazwyczaj szybsze, szczególnie przy sprincie lub na równiejszych podjazdach. Jednak brak pochłaniającego nierówności zawieszenia z tyłu oznacza, że zachowanie kontroli w trudnym terenie wymaga więcej wysiłku. Łatwiej również stracić przyczepność, szczególnie na trudniejszych podjazdach. Dlatego rowery hardtail Trek mają szersze opony poprawiające przyczepność. |