Serwis
Serwis Narciarsko – Snowboardowy prowadzony przez zajmuje się kompleksowym przygotowaniem sprzętu , jego renowacją i konserwacją posezonową. Pracami kierują serwismani z długoletnim doświadczeniem zarówno w serwie jak i na stoku. Ich kwalifikacje poparte są szkoleniami i kursami prowadzonymi przez najlepszych fachowców z kraju jak i zagranicy. Serwis nasz wyposażyliśmy w maszyny WINTERSTEIGER potentata w branży maszyn serwisowych, zapewne nie raz widzieliście Państwo ich zielony kolor podczas swoich alpejskich wojaży. Cechą szczególną urządzeń WINTERSTEIGER jest dbałość o precyzyjne wykończenie Państwa nart czy snowboardu. Poligonem doświadczalnym dla tego sprzętu jest Puchar Świata w Narciarstwie Alpejskim– gdzie Wintersteiger jest oficjalnym partnerem serwisowym czołowych reprezentacji. Dla osób ukierunkowanych sportowo , lubiących perfekcyjne dopasowanie sprzętu do konkretnego stylu jazdy i warunków oferujemy na bazie przygotowania maszynowego , pełny TUNNIG krawędzi , który wykonywany jest RĘCZNIE. Taki sposób obróbki wymaga dużego doświadczenia – my to doświadczenie posiadamy od 15 lat przygotowując swój i Państwa sprzęt pod kontem zawodów. Narzędzia wykorzystywane w tym procesie, to najwyższej klasy zestawy takich marek jak : SWIX, WINTERSTEIGER, KUNZMMAN , SNOLI, TOKO, HOLMENKOL.
Zapraszamy MIELEC / Szafera 31 / 17 710 50 16
PRZEBIEG CZYNNOŚCI SERWISOWYCH:
Po dostarczeniu sprzętu serwismani sprawdzają stan nart/ nowboardu pod kątem ubytków, grubości krawędzi i ślizgu, ewentualnych rozwarstwień i przełamań oraz sprawdzany jest przebieg płaszczyzny ślizgu. Oddzielnie sprawdzane są wiązania i najczęściej proponujemy ich maszynową DIAGNOSTYKĘ.
Wstępne fazy obróbki wykonywane są na jednym z segmentów maszyny WINTERSTEIGER SIGMA SBI: wyrównanie płaszczyzny ślizgu, uzupełnianie ubytków, wstępne podwieszenie krawędzi – przygotowują nartę do dalszej precyzyjnej obróbki maszynowej. Dokładność wykonania tych podstawowych czynności w istotny sposób wpływa na kolejne fazy oraz ma duży wpływ na ewentualne zachowanie się sprzętu podczas jazdy. Tylko dobrze uzupełniony i splanowany ślizg pozwala na precyzyjne naniesienie struktur, które warunkują osiągi naszego sprzętu.
Po uprzednim odsłonięciu krawędzi serwismani, nadają kąt krawędziom bocznym na taśmach ścierniczych (granulacja w zależności od potrzeb 80-100) segmentu Maszyny SIGMA SBI. Tak przygotowane krawędzie pozwalają nam na późniejszą delikatną (na niskim ciśnieniu) obróbkę za pomocą dysków ceramicznych.
Czynności związane z obróbką boku krawędzi możemy poprzedzić naniesieniem właściwej struktury na ślizg. Takie możliwości oferuje nam kolejny segment maszyny SIGMA SBI wyposażony w syntetyczną głowicę zwaną potocznie kamieniem na, którym noże diamentowe wycinają odpowiednie struktury. Urządzenie posiada kilkadziesiąt wbudowanych modeli struktur, pozwala również na programowanie własnych. Właściwe nacięcie struktury na ślizgu ma ogromny wpływ na dynamikę jazdy (przykładowo płytkie struktury są wolne na mokrym przetworzonym śniegu z kolei głębokie poprzez swoją znaczną powierzchnię powodują nadmierny opór przy śniegu świeżym padającym w bardzo niskiej temperaturze), pozwala na głębokie wnikanie smaru . Struktury stosowane w pucharze świata różnią się w zależności od zastosowań: inne są stosowane do slalomu inne do giganta , super g i zjazdu. Efektem jak gdyby ubocznym zastosowania struktury jest „zgolenie włosa” powstałego po obróbce na taśmach ścierniczych czy w mniejszym stopniu taśmach diamentowych. Tak zwany włos w postaci cieńszych lub grubszych nitek (w zależności od jakości ślizgu: tłoczony, spiekany...) powoduje znaczny opór szczególnie odczuwalny po wytarciu się smaru.
Mając już splanowany ślizg z naniesioną strukturą możemy nadać krawędziom właściwą geometrię. Mamy możliwość zastosowania obróbki maszynowej na precyzyjnym urządzeniu wyposażonym w kątowo ustawiane dyski ceramiczne WITERSTEIGER TRIM 71 lub możemy zaproponować TUNIG ręczny krawędzi np. ze zmienną geometrią. Metoda ostrzenia za pomocą wspomnianych dysków ceramicznych jest stosowana przez wszystkich producentów nart w przygotowaniu fabrycznym. DYSKI CERAMICZNE WINTERSTEIGER zapewniają bardzo gładkie powierzchnie krawędzi jak i ich styku co przekłada się na świetne trzymanie nawet na lodzie i długotrwały efekt ostrej krawędzi gdyż idealnie wykończona nie pozwala na szybkie tworzenie się „drutu” (nieostrej krawędzi). Taki efekt spotyka się często , jeżeli krawędzie ostrzone są tylko na taśmie ścierniczej dużej granulacji. Dobór właściwych kątów uzależniony jest przede wszystkim od typu sprzętu jaki serwisujemy (np. nieco inaczej kątujemy narty „slalomowe” inaczej „gignatki” a inaczej szerokie „freeraidówki”. Ma na to wpływ również styl jazdy i preferencje rajdera. Właściwe ustalenie kontowania jest w zasadzie kluczowe w jeździe zaawansowanej: przykładowo niejednokrotnie na testach mieliśmy okazją pojeździć na „identycznych” parach nartach, w jeździe okazywało się, że są identyczne jedynie z wyglądu, zachowywały się diametralnie inaczej, a o tym, że było „kombinowane” przy krawędziach dowiadywaliśmy się wieczorem przy kolacji od SERWISANTÓW.
Wspomniany TUNING ręczny krawędzi pozwala nam na zmienne katowanie stref narty, co odpowiednio wykonane pozwala na uzyskanie najlepszych wyników np. w zawodach. Ręczny sposób obróbki nart wymaga dużej wprawy, właściwych - precyzyjnych narzędzi i kilkuletniej praktyki. Te wszystkie składowe pozwalają na wykonanie tej usługi na właściwy poziomie, dającym odpowiedni efekt na stoku.
Często pojęcie serwisu ręcznego utożsamiane jest z oszczędzającym krawędzie ostrzeniem i tak jest w istocie (aczkolwiek nie jest to sedno tego procesu), ale proszę mieć świadomość, że eksperymentując z kątami czasem aby zmienić ustawienie musimy zdjąć z krawędzi więcej materiału niźli by to miało miejsce przy obróbce maszynowej. Proszę też pamiętać o tym, że nie da się w nieskończoność ostrzyć krawędzi ręcznie , przyjmuje się, że narty solidnie używane przynajmniej raz na sezon powinny być splanowane i powinno się na nich odtworzyć strukturę. Zaniedbania powyższego zalecenia prowadzą do tego, że podczas obróbki np. spodów kątnice ręczne pracując w oparciu o nierówny ślizg tworzą nierówną o nieustalonym kącie powierzchnię krawędzi, a niestrukturyzowany ślizg nie przyjmuje kompletnie smaru.
Ostatnią fazą przygotowania jest smarowanie . Staramy się w oparciu o prognozy długoterminowe trafić ze smarowaniem w warunki pogodowe jakie mogą towarzyszyć Państwu na stoku. W wersji podstawowej smarujemy smarami nisko fluorowymi na ciepłe lub zimne warunki przy pomocy maszyny WINTERSTEIGER WAX JET. Naniesiona uprzednio na narty struktura pozwala na „ otwarcie ślizgu” i głębokie wnikanie smaru co podczas jazdy pozwala Państwu cieszyć się dłużej efektem nasmarowanych desek.
Najlepszy efekt daje oczywiście wielokrotne smarowanie ręczne, proces bardzo skomplikowany, upraszczając nanosi się za pomocą żelazka smarowniczego z precyzyjnie regulowaną temperaturą poszczególne warstwy smaru. Dodam tylko, że ich kolejność i czas aplikacji jest ściśle uzależniony od pożądanego efektu.
Nasz serwis oferuje Państwu również DIAGNOSTYKĘ wiązań przy pomocy urządzenia WINTERSTEIGER SKITRONIC. Na podstawie wywiadu, uzyskujemy dane na temat Państwa: umiejętności narciarskich, wagi, wzrostu, wieku co wraz z parametrami sprzętu (konieczny do badania jest dodatkowo but narciarski) pozwala SKITRONIC`owi ustalić właściwe siły wypięcia. Siły te jak pokazują nam nasze doświadczenia już w wiązaniach 2-3 letnich odbiegają od wymaganego zakresu, co oznacza, że regulacja jedynie według skali nadrukowanej na wiązaniu może być wręcz nieprawidłowa i stwarzać zagrożenie dla Państwa zdrowia. Niestety poprawne ustawienie wiązań nie gwarantuje nigdy, że nasz pobyt na stoku nie skończy się urazem, jak w każdym sporcie są inne czynniki to warunkujące (choćby inni narciarze nie stosujący się do reguł bezpiecznej jazdy).
Zapraszamy MIELEC / Szafera 31 / 17 710 50 16